Messussa on lupa olla vihainen Jumalalle

Kouvolan Keskuskirkossa järjestetään 16. lokakuuta kello 18 Huuda Jumalalle -messu. Messun tarkoitus on tekstien, kokemustarinoiden ja musiikin kautta tuoda esiin harvoin kirkoissa huomioitua aihetta - suuttumusta Jumalaa kohtaan.
Tumma taivas salamoi

Tilaisuudessa kuullaan myös armon ja lohdutuksen sanoja ja nautitaan ehtoollinen. Messun toimittavat sairaalapastori Mia Räty ja pastori Satu Leino.

Messu sai alkunsa Mia Rädyn mietinnöistä.
– Kuulen usein sitä, kuinka ihmiset ovat vihaisia Jumalalle esimerkiksi sairastumisen ja kuoleman tapahtuessa. Se on meille kaikille tuttu tunne jossakin kohdassa elämää. On tärkeää voida olla aitona ja kokonaisena Jumalan edessä, myös tällaisten tunteiden kanssa.

Räty ajatteli, että voisi olla eheyttävää tuoda luvan kanssa vihaisuutta esille ja nimenomaan kirkossa, koska usein ajattelemme, että olisi väärin olla vihainen Jumalalle.

– Erehdymme luulemaan, että vihaisuus Jumalaa kohtaan aina tarkoittaisi sitä, että olemme hänestä etäällä ja jotenkin väärillä poluilla. Jumalalle vihaisella on kuitenkin edelleen Jumala, ja minkä tahansa tunteen tuominen Hänelle on myös luottamusta ja uskoa. Armo tulee todeksi siinä, että Hän ottaa vastaan eikä hylkää, vaikka emme olisikaan kiitollisia, eikä meillä olisi hyviä tunteita Jumalaa kohtaan. Ihminen kohtaa Jumalan ja Jumala ihmisen oikeasti vain aitoudessa.

Huuda Jumalalle -messu ke 16.10. klo 18 Kouvolan Keskuskirkossa.

Mukana sairaalapastori Mia Räty, pastori Satu Leino, kanttori Terhi Paukku ja itkijä Jaana Luomajoki.

Lisätietoja:

Mia Räty