140-vuotiaan Sippolan kirkon tiiliverhoilua puhdistetaan

Sippolan 140 vuotta vanhan kirkon ulkopintoja puhdistetaan kuivajääpuhalluksella 11. syyskuuta alkaen.
Sippolan kirkon ulkokuva. Valokuvan on ottanut Unto Mentula.

Sippolan kirkko täyttää tänä vuonna 140 vuotta. Kuva: Unto Mentula.

Sippolan kirkon ulkopintojen tiiliverhoilua puhdistetaan kuivajääpuhalluksen avulla tällä viikolla. Työ alkaa keskiviikkona 11. syyskuuta, ja saadaan todennäköisesti toteutettua tämän viikon aikana.

Kylmäjääpuhaltamisen toteuttaa Pohjolan Erikoispinta Oy. Työn on tilannut Kouvolan seurakuntayhtymän kiinteistöpalvelut. Sippolan kirkon huoltotyö sisältyy yhtymän tämän vuoden korjausinvestointeihin.

- Kuivajääpuhallus tapahtuu ennakkoon kartoitetuilla kirkon ulkopinta-alueilla. Kirkon tiiliverhoilussa on jäkäläkasvustoa, joka saadaan vanhaa tiilipintaa vaurioittamatta poistettua kuivajääpuhalluksella, kertoo huoltomestari Jani Mäkelä Kouvolan seurakuntayhtymästä.

Sippolan kirkko täyttää 140 vuotta

Sippolan punatiilikirkko edustaa uusgoottilaista arkkitehtuuria. Sen on suunnitellut turkulainen arkkitehti C. J. von Heideken ja se rakennettiin vuosina 1878-1879.

Sippolan kirkko täyttää tänä vuonna 140 vuotta. Anjalankosken seurakunta viettää kirkon juhlamessua sunnuntaina 29. syyskuuta kello 10. Messussa saarnaa emerituspiispa Voitto Huotari, liturgina toimii Outi Heinonen ja kanttorina Pentti Solje. Kirkkokahvien jälkeen vietetään musiikillista päiväjuhlaa, jossa seurakuntalainen Eila Korjala kertoo muistojaan Sippolan kirkon vaiheista ja kirkkoherra Eija Murto pitää puheen.

Tue Sep 10 13:52:00 EEST 2019