Pääsiäisnäytelmä saa palmusunnuntaina ensi-iltansa Valkealassa

Pääsiäisnäytelmä "Tiellä ken vaeltaa" johdattaa hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumiin. Näytelmä esitetään kolme kertaa Valkealan seurakuntakeskuksessa: palmusunnuntaina 14. huhtikuuta, maanantaina 15. huhtikuuta ja keskiviikkona 17. huhtikuuta.

Aaro Laiho (vas.) Jeesuksena, Esko Olenius ja Hannes Forssell eläytyvät täysillä rooleihinsa pääsiäisnäytelmässä. Kuva: Johannes Wiehn

Uuden pääsiäisnäytelmän "Tiellä ken vaeltaa" on käsikirjoittanut opettaja Ulla Salo Valkealasta. Salo vastaa näytelmän ohjauksesta yhdessä Valkealan seurakunnan nuorisotyönohjaaja Minna Nikin kanssa.

– Pääsiäisen sanoma ylösnousseesta Jeesuksesta kestää aikaa ja on joka vuosi yhtä tuore, Salo korostaa. Näytelmässä kuultava Amazing Grace -laulu on hänen mukaansa sanoman ytimessä.
– Tästä ihmeellisestä armosta jokainen katsoja saa varmasti jotakin itsellensä. Viestiä voi aistia ja tulkita eri tasoilla sekä kokea iloa ja elämyksiä näytelmän aikana ja sen jälkeen.

Keppihevosilla keskelle sotilaiden rintamaa

Musiikki kuuluu olennaisesti näytelmään ja sitä esittävät Kuusankosken seurakuntanuorten housebändi, Tirvan kuoro, Vesper-kuoro, Valkealan Eläkeläisten laulukerho ja Kouvolan Viihdelaulajat. Osaan lauluista voi myös yleisö yhtyä.
– Tämä on eri-ikäisten seurakuntalaisten toivoma ja aikaansaama sekä heidän näköisensä näytelmä, jossa yhdistyvät lasten innostus ja seniorien viisaus, Minna Nikki sanoo. Näytelmän hengestä esimerkkinä on kohtaus, jossa seurakunnan varhaisnuorten joukko ratsastaa valmistamillaan keppihevosilla keskelle sotilaiden rintamaa.

Näytelmän lavastus, puvustus, äänentoisto, valaistus ja kaikki muut tarvittavat tehtävät toteutuvat talkootyönä. – Näytelmää tekee 25 eri-ikäistä seurakuntalaista ja 60 kuorolaista. Noin 100 ihmistä on projektissa jotenkin mukana, Minna Nikki laskee.

Yleisölle noin tunnin kestävä näytelmä on maksuton. Sen jälkeen tarjolla olevan kahvipöydän vapaaehtoinen maksu ja arpajaisten tuotot menevät Viron kirkon kehitysvammaistyöhön.

Pääsiäisnäytelmä "Tiellä ken vaeltaa"

Esitykset: su 14.4. kello 15, ma 15.4. klo 18, ke 17.4. klo 18
Yläsali, Valkealan seurakuntakeskus, Kalevantie 14.

Esityksiin on vapaa pääsy. Näytelmä sopii kaikenikäisille lapsista vanhuksiin.
Käsikirjoitus Ulla Salo. Ohjaus Ulla Salo ja Minna Nikki. Yhteiskuoron ohjaus Teemu Kääriäinen. Tekniikka Harri Järvensivu.

Lisää pääsiäistapahtumia Kouvolan seurakunnissa.

2019-04-05 14:28:00.0