Kouvolan seurakuntayhtymän ympäristöpäivä 6.4.2019

Ajankohtaisia puheenvuoroja, kahvit ja rukoushetki Kouvolan srk-keskuksen Maria-salissa.
Pauliina Kainulainen metsän keskellä

Ekoteologi Pauliina Kainulainen on yksi ympäristöpäivän alustajista. (Kuva: Pasi Räsämäki)

Ympäristöpäivässä liitytään keskusteluun, jonka tavoitteena on yhteisen ymmärryksen syventäminen siitä, mistä kaikesta ilmastonmuutoksessa on kyse, ja mihin tie kohti hiilineutraaliutta meitä haastaa. Ympäristöpäivässä ovat esillä Hiilineutraali kirkko 2030 -tavoitteet.

Ajankohtaisia puheenvuoroja

Ympäristöpäivässä ovat alustajina ekoteologi, TT Pauliina Kainulainen,
toimittaja Johannes Roviomaa ja KSS Energian toimitusjohtaja Kyösti Jääskeläinen.

Pauliina Kainulainen puhuu aiheesta Luonto ja hiljainen rukous - kaksi syvää voiman ja muutoksen lähdettä.
– Luonnon tasapainon järkkyminen edellyttää meiltä ajattelumme muuttamista, jotta voisimme tehdä viisaampia ja ekologisempia arkisia ratkaisuja, Kainulainen sanoo.

Mistä tällaiseen muutokseen voi löytää voimia? – Pintatason muutokset eivät riitä, tarvitaan syvää mielenmuutosta. Juuri tästä on kyse kristillisessäkin mietiskelevässä rukouksessa. Lisäksi meillä on vielä lähellämme ihmeellistä Luojan luontoa, joka auttaa hiljentymään ja näkemään olennaisen.

Johannes Roviomaan aiheena on Rauha – tie kohti ilmastonmuutoksen torjumista.
– On turha puhua ilmastonmuutoksen torjunnasta, ellemme puhu myös rauhantyöstä. Tukholman yliopiston rauhantutkimuslaitos Siprin raportin mukaan maailman valtiot käyttävät asemenoihin noin 1600 miljardia dollaria vuosittain. Luku on valtava. Sotilasmenoista karsimalla voitaisiin ehkäistä konflikteja ja torjua ilmastonmuutosta. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla, sanoo Roviomaa, joka on yksi kirjan Hyvän sään aikana – mitä Suomi tekee kun ilmasto muuttaa kaiken? kirjoittajista.

Kyösti Jääskeläinen kertoo puheenvuorossaan uusiutuvasta energiasta.

Päivän päätteeksi vietetään hiljainen rukoushetki.
– Rukoushetkessä hiljennytään Enonkosken luterilaisen luostariyhteisön tapaan, ja kuulostellaan mihin uuteen meitä yksittäisinä ihmisinä ja seurakuntana nyt kutsutaan, rukoushetken ohjaava Pauliina Kainulainen kertoo.

Ympäristöpäivä la 6.4. klo 13-16 Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa:

Alustajina ekoteologi, TT Pauliina Kainulainen: Luonto ja hiljainen rukous - kaksi syvää voiman ja muutoksen lähdettä, toimittaja Johannes Roviomaa: Hyvän sään aikana – mitä Suomi tekee kun ilmasto muuttaa kaiken, KSS Energian toimitusjohtaja Kyösti Jääskeläinen: Uusiutuva energia. Kahvitarjoilu klo 14. Hiljaisuuteen kutsuva rukoushetki päivän päätteeksi. Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton. Järj. Kouvolan seurakuntayhtymän ympäristötyöryhmä.

2019-04-01 13:40:00.0