Viikko aikaa asettua ehdolle seurakuntavaaleissa

seurakuntapastori Verna Kirjavala

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntavaalit järjestetään marraskuussa.  Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 18.11., ja ennakkoäänestysaika on tiistaista lauantaihin 6.–10.11.2018. Vaalien tunnus on Minun kirkkoni, #minunkirkkoni.

Vaalien ehdokasasettelu on käynnissä vielä viikon ajan. Ehdokasasettelu päättyy 17.9.2018 klo 16. Ehdokkaana voi olla viimeistään vaalipäivänä 18 vuotta täyttänyt kirkon jäsen. Ehdokkaita voi asettaa valitsijayhdistys, jonka on perustanut vähintään kymmenen äänioikeutettua henkilöä.

Kouvolan seurakuntayhtymässä on kahdet vaalit

Kouvolan seurakunnat muodostavat seurakuntayhtymän, ja tästä syystä Kouvolassa äänestetään kaksissa vaaleissa. Vaaleilla valitaan 51 jäsentä seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa seurakuntayhtymää sekä jäsenet kunkin seurakunnan omaan seurakuntaneuvostoon, joka johtaa kyseisen seurakunnan toimintaa. Vaalien järjestämisestä Kouvolassa vastaavat vaalilautakunnat Anjalankosken, Elimäen, Kouvolan, Kuusankosken ja Valkealan seurakunnissa.

Valtakunnallisesti seurakuntavaaleissa valitaan yli 8000 luottamushenkilöä yhteensä noin 400 seurakuntaan seuraavaksi nelivuotiskaudeksi. Vaaleissa valitut luottamushenkilöt päättävät monista merkittävistä seurakunnan toimintaan ja talouteen liittyvistä asioista.

Äänioikeus on 16-vuotiailla seurakunnan jäsenillä

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää viimeistään vaalipäivänä 16 vuotta täyttävät evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet. Ensimmäisen kerran 16-vuotiaat saivat äänestää vuoden 2010 seurakuntavaaleissa. Edellisissä, vuoden 2014, vaaleissa äänestysprosentti oli Kouvolan seurakuntayhtymässä 11,7 ja äänestämässä kävi yli 6700 äänioikeutettua seurakunnan jäsentä.

Lue lisää seurakuntavaaleista Kouvolassa.

Kuvateksti: Kouvolan seurakunnat ovat pitäneet seurakuntavaaleja esillä eri tilaisuuksissa pitkin vuotta. Viranomaiset Manskilla -tapahtumassa elokuussa seurakuntien pisteellä jaettiin tietoa ja sai kysyä vaaleista. Elimäen seurakunnan seurakuntapastori Verna Kirjavala kirjoitti tauluun ajatuksensa siitä, millainen on minun kirkkoni.

2018-09-10 16:08:00.0