Kouvolan seurakunnat viettävät juhannusta

Kouvolan seurakuntien juhannusjuhlia vietetään juhannusaattona perjantaina 22. kesäkuuta Pytynlahden kesäkodilla, Niinirannan toimintakeskuksessa, Puhjonrannan kurssikeskuksessa ja Anjalan kartanon puistossa. Juhannusjuhlissa kokkoja ei sytytetä, mikäli metsäpalovaroitus on voimassa.

Juhannuspäivänä lauantaina 23. kesäkuuta kirkoissa pidetään jumalanpalvelus ja lauletaan suvivirsi. Alttarikukkina on luonnonkukkia ja juhannuskoivuja keskikesän juhlan merkkinä.

Sunnuntain 24. kesäkuuta jumalanpalveluksista voidaan erikseen mainita Kansanlaulukirkko Arboretum Mustilan metsäkirkossa kello 18, ja Jaalan kirkossa kello 10 järjestettävä Virkkuukirkko, jossa voi virkata omia töitä tai pehmikkeitä Jaalan kirkon penkkeihin.

Kouvolan seurakuntien kesäkirkot ovat poikkeuksellisesti suljettuina juhannusaattona perjantaina 22.6. Kouvolan Keskuskirkko on avoinna juhannusviikonloppuna lauantaina ja sunnuntaina 23.-24.6. klo 10-14.

Juhannus on Johannes Kastajan syntymäpäivä

Sana juhannus tulee nimestä Johannes. Nimi tarkoittaa ”Jumala on armollinen”. Juhannus on Johannes Kastajan syntymäpäivä. Raamatun mukaan Johannes Kastaja syntyi puoli vuotta ennen Jeesusta. Siksi juhannusta vietetään puoli vuotta ennen joulua. Johannes Kastaja oli Jeesuksen edelläkävijä, joka kulki Jordanin seudulla ja kehotti ihmisiä kääntymään ja ottamaan kasteen syntien anteeksi saamiseksi.

Perjantai 22.6. juhannusjuhlat:

klo 17-20.30 Juhannusjuhla Pytynlahden kesäkodilla: klo 17 saunat, klo 19 ohjelmaa, klo 20 kokko mikäli ei ole metsäpalovaroitusta. Myynnissä grillimakkaraa, lettuja, kahvia ja arpoja lähetystyön tueksi. Ilmainen linja-autokuljetus: klo 16.15 Voikkaan linja-autoasema, 16.25 Kuusankosken kirkko, 16.30 Kuusankosken srk-talo, Helsingintie, Pytynlahden kesäkoti. Kyytiin pääsee myös välipysäkeiltä. Paluukuljetus Pytynlahdesta lähtee klo 20.20.

klo 17-21 Juhannusjuhla Niinirannan toimintakeskuksessa: klo 17 saunat, klo 18 kahvitarjoilu, klo 19 ohjelmaa, klo 20 kokko mikäli metsäpalovaroitus on päättynyt. Makkaraa ja mehua myynnissä lähetystyön hyväksi.

klo 18-21 Juhannusjuhla Puhjonrannan kurssikeskuksessa: kahvit klo 18, juhla klo 19 ja kokko klo 20 mikäli metsäpalovaroitus ei ole voimassa. Janne Turunen, kesäteologi Tomi Päivinen ja kesäkanttori Sallamari Hyvönen. Ilmainen linja-autokuljetus klo 17.30 Käpylän kirkolta Seurakuntakeskuksen ja Ravikylän kautta. Kuljetukseen ei ilmoittautumista. Omalla autolla kulkevia pyytäisimme ystävällisesti kiertämään Käpylän kirkon kautta ja ottaa lähtijöitä kyytiin, mikäli linja-auton kuljetuskapasiteetti ei riitä. Paluukuljetus Puhjonrannasta lähtee n. klo 21. Tuutarin seurakunnan Tuki ry:n kanttiinissa myydään lettuja ja makkaraa Tuutarin seurakunnan hyväksi: makkara á 2 € (sis. mukillisen mehua), lettu hillolla á 2 € (sis. mukillisen mehua), mehu 0,50 €. Vain käteismaksu.

klo 19 Anjalankosken seurakunnan juhannusjuhla Anjalan kartanon puistossa: Iloista koko perheen ohjelmaa, puffetti ja kokko, mikäli ei ole metsäpalovaroitusta. Eija Murto, Helena Lorentz, Susanna Kivistö, kesäteologit.

Lauantai 23.6. juhannuspäivän kirkot:

klo 10 Sanajumalanpalvelus Keskuskirkossa. Saarna kesäteologi Tomi Päivinen, liturgia Tuija Nuutinen ja kesäkanttori Sallamari Hyvönen.

klo 10 Sanajumalanpalvelus Valkealan kirkossa. Liturgina kesäteologi Antti Jeskanen, saarna Saija Sarkasuo, kanttorina Piotr Pelc.

klo 10 Messu Jaalan kirkossa. Minna Tanska ja Laura Karttunen.

klo 10 Sanajumalanpalvelus Elimäen kirkossa, sään salliessa srk-keskuksen sisäpihalla. Saarnaa ja liturgina toimii kirkkoherra Kirsi Hämäläinen, kanttorina Ville Perkkiö.

klo 10 Sanajumalanpalvelus Sippolan kirkossa. Eija Murto, Susanna Kivistö.

klo 13 Sanajumalanpalvelus Tirvan kirkossa. Saija Sarkasuo ja Piotr Pelc.

klo 18 Sanajumalanpalvelus Kuusankosken kirkossa. David Paski ja Marko Virtala.

klo 18 Kansanlaulukirkko Inkeroisten kirkkopuistossa. Eija Murto, Susanna Kivistö, Tuuli Kotisalo.

2018-06-15 16:33:00.0