Seurakunnat mukana Karjalaisilla kesäjuhlilla 15.–17.6.2018

Karjalaiset kesäjuhlat vietetään Kouvolassa 15.–17. kesäkuuta. Tapahtuma näkyy ja kuuluu myös Kouvolan alueen seurakunnissa.
Karjalaisen kansan messu Jyväskylässä Taulumäen kirkossa 2017

– Toivotan juhlaväen omalta osaltani lämpimästi tervetulleeksi Kouvolaan, sanoo Kouvolan evankelis-luterilaisen seurakunnan kirkkoherra Keijo Gärdström.

Kirkko ja usko kuuluvat karjalaiseen sielunmaisemaan

Piispa Seppo Häkkinen osallistuu juhlille sunnuntaina. Piispa saarnaa Karjalaisen kansan messussa, ja lähettää sitä ennen Keskuskirkossa seppelpartiot sankarivainajien muistomerkille Kouvolassa ja Karjalaan jääneiden muistomerkille Kuusankoskella. Juhlakulkueen siunaavat arkkipiispa Leo ja piispa Häkkinen yhdessä.
– Karjalaiset kesäjuhlat vahvistavat karjalaisten yhteenkuuluvuutta ja kokemusta yhteisistä juurista. Samalla ne tuovat karjalaisuuden ilmettä ja olemusta Kymenlaaksoon. Uutta se ei toki ole, ovathan karjalaiset aina värittäneet näidenkin seutujen elämää, Seppo Häkkinen toteaa.
– Karjalaiseen sielunmaisemaan kuuluu luontevana osana kirkko ja usko. Siksi Karjalaisilla kesäjuhlilla hengellisyys tulee esille monella tavalla. Se tarjoaa mahdollisuuden saada uskosta Jumalaan voimaa arkiseen elämään, niin karjalaisille kuin kaikille muillekin osallistujille.

Elävää kristillisyyttä ja runsasta karjalaisuutta

– Yllättävän monella suomalaisella on karjalaiset juuret. Jokainen, jota tavalla tai toisella kiinnostaa Karjala ja karjalaisuus – joko oman historian, suvun tai karjalaisten vaikuttajien kautta – on tervetullut mukaan seurakuntien tilaisuuksiin Kouvolassa. Juhlassa on esillä elävää kristillisyyttä ja runsasta karjalaisuutta, itsekin karjalaiset juuret omaava rovasti Heikki Kiviluoto sanoo.

Karjalaisten kesäjuhlien tilaisuudet ovat kaikille avoimia. Seurakuntien tilaisuuksiin on myös vapaa pääsy. – Olemme suunnitelleet tapahtumia yhdessä Kouvolan evankelis-luterilaisten seurakuntien, Haminan ortodoksisen seurakunnan sekä katolisen Autuaan Ursulan seurakunnan kanssa, kesäjuhlien hengellisen toimikunnan puheenjohtajana toimiva Heikki Kiviluoto kertoo.

Perinne ja hengelliset juuret Karjalassa nousevat esille seurakuntien jumalanpalveluksissa ja tapahtumissa. Kouvolan Keskuskirkossa vietetään lauantaina 16. kesäkuuta Muistojen iltaa. Illan aikana esitellään kuvin ja sanoin pitäjiä, joiden asukkaita siirrettiin talvi- ja jatkosodan yhteydessä evakkoina Kymenlaakson alueelle.

Muistojen illan jälkeen ohjelma Keskuskirkossa jatkuu Viipurin Lauluveikkojen konsertilla. Suomen vanhimpiin kuoroihin kuuluva mieskuoro perustettiin 1897 Viipurissa.

Sunnuntaina vietetään juhlajumalanpalvelukset Pyhän Ristin kirkossa kello 9 sekä Kouvolan Keskuskirkossa ja Käpylän kirkossa kello 10. Keskuskirkossa koetaan Karjalaisen kansan messu. Messun on sanoittanut ja säveltänyt Pielisensuun seurakunnan kirkkoherran virasta vuonna 2017 eläkkeelle jäänyt teologian tohtori Tapani Nuutinen. Messun sävelet ja sanat nousevat karjalaisesta maaperästä, kalevalaisesta runonlauluperinteestä sekä itäsuomalaisesta sielunmaisemasta.

Seurakuntien tapahtumat Karjalaisilla kesäjuhlilla

Perjantai 15.6.

• klo 20 Konsertti Pyhän Ristin kirkossa. Eila Pöllänen ja Hannu Musakka. Arkkipiispa Leon runoja ja Eeva Kilven karjalankielisiä runoja sävellettyinä, Valamon ja Laatokan lauluja suomen- ja karjalankielisinä.

Lauantai 16.6.

• klo 17 Ehtoopalvelus Pyhän Ristin kirkossa, kirkkoherra Ville Kiiveri.
  • klo 18 Muistojen ilta Kouvolan Keskuskirkossa. Illassa esitellään pitäjiä, joiden asukkaita siirrettiin evakkoina Kymenlaakson alueelle.
  • klo 19 Suistamolaiset kokoontuvat Pyhän Ristin kirkon seurakuntasalissa.
  • klo 20 Viipurin Lauluveikkojen konsertti Kouvolan Keskuskirkossa (maksullinen).

Sunnuntai 17.6.

• klo 9 Liturgia Pyhän Ristin kirkossa, arkkipiispa Leo.
  • klo 9 Kouvolan Keskuskirkossa seppelpartioiden lähettäminen sankarivainajien muistomerkille Kouvolassa ja Karjalaan jääneiden muistomerkille Kuusankoskella, piispa Seppo Häkkinen.
  • klo 10 Karjalaisen kansan messu Keskuskirkossa. Saarna piispa Seppo Häkkinen, liturgia kappalainen Lasse Karppela, kanttori Terhi Paukku. Kouvolan kirkkokuoro ja Kouvolan Korttelipelimannit.
  • klo 10 Sanajumalanpalvelus Käpylän kirkossa. Saarna kirkkoherra Auvo Naukkarinen Karjalan Liitosta, liturgia pastori Katikeesia Hertsi, kanttori Sallamari Hyvönen.
  • klo 12 Juhlakulkueen siunaaminen pesäpallostadionin kentällä. Arkkipiispa Leo ja piispa Seppo Häkkinen. Reitti: Pesäpallostadionin kenttä – Sumulaaksonkatu – Ahdinkatu – Savonkatu – Salpausselänkatu - kävelykatu Manski – Kouvolankatu – Koulukatu - Lumon Areena.

Kuva: Karjalaisen kansan messua vietettiin viime vuonna Jyväskylässä Taulumäen kirkossa. (Kuva: Kirsi Taivainen)

Lue lisää: www.karjalaisetkesajuhlat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2018-06-04 16:46:00.0