Yhteiset seurakuntavaalien etkot Kouvolassa 6.6.2018

Kaikille avoimet seurakuntavaalien etkot järjestetään Kouvolan seurakuntakeskuksella 6. kesäkuuta. Etkoilla on esillä ensi syksyn seurakuntavaalit Kouvolan seurakuntayhtymässä.
Kysymys

Etkot on suunnattu kaikille vaaleista kiinnostuneille koko Kouvolassa. Illan aikana saa tietoa esimerkiksi seurakuntavaalien ehdokasasettelusta, joka on parhaillaan käynnissä ja jatkuu 17. syyskuuta saakka.

”Seurakunta on yhteinen asiamme”
Etkojen aluksi on kakkukahvitarjoilu seurakuntakeskuksen aulassa. Tilaisuus alkaa kello 18.30 Maria-salissa, jossa kuullaan luottamushenkilöiden salamahaastatteluja ja tietopaketti vaikuttamisesta seurakuntavaaleissa. Aikaa on varattu myös keskustelulle ja yleisökysymyksille.

Tilaisuuden tavoite on avata kirkon päätöksentekoa sekä tarjota tietoa vaaleista. Mihin asioihin seurakuntavaaleilla vaikutetaan, ja mitä luottamushenkilöt tekevät seurakunnassa ja seurakuntayhtymässä. Ehdokkuutta harkitseva saa lisätietoa valitsijayhdistysten toiminnasta sekä miten ehdokkaaksi voi käytännössä hakeutua.

Etkoilla kuullaan kolme alustusta ajankohtaisista aiheista kirkossa. Katsomuskasvatuksesta Kouvolassa kertoo Kouvolan seurakunnan varhaiskasvatuksen johtaja Hilkka Kuortti, seurakuntayhtymän kiinteistöjen kehittämisestä alustavat Kouvolan seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Jukka Reijo ja kiinteistökehityssuunnittelija Edla Mäkelä, ja kirkon tulevaisuutta valottaa seurakuntaneuvos Risto Rasimus.

Yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja Marjatta Nykänen avaa tilaisuuden.
 – Seurakunta on yhteinen asiamme. Myös päätökset seurakunnissa ja yhtymässä tehdään yhteistyössä. Etkot on hyvä tilaisuus tulla kuulemaan ja kysymään seurakuntavaaleista, Nykänen innostaa mukaan.

Tilaisuuden päätössanat lausuu Kuusankosken seurakunnan kirkkoherra Kimmo Ylikangas.

Musiikista vastaa kanttori Henna Nieminen. Yhteislauluna on mukana myös tuttu Suvivirsi.

Seurakuntavaalit teemalla Minun kirkkoni

Seurakuntavaalien 2018 teema on Minun kirkkoni. Vaalivuoden aikana herätetään ajatuksia ja keskustelua viiden eri valtakunnallisen vaaliteeman kautta: Minun kirkkoni uskoo, toivoo, rakastaa, on lähellä ja uudistuu. Miten toivoisit, että omassa seurakunnassasi jatkossa toimitaan, miten rahat jaetaan? Ketä autetaan, minkälaista toimintaa järjestetään? Seurakuntavaalit ovat myös arvovaalit.

Verkossa vaaliteeman keskusteluihin voi liittyä hashtagilla: #minunkirkkoni

16-vuotiaat kirkon jäsenet äänestävät

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää viimeistään vaalipäivänä 16 vuotta täyttävät evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, jäsenyys riittää. Vaalipäivä tulevissa vaaleissa on 18.11.2018 ja ennakkoäänestysaika on 6.–10.11.2018. Vaaleissa voi äänestää ehdokasta oman kotiseurakunnan listalta.

Kouvolan seurakuntayhtymässä järjestetään kahdet vaalit

Koska Anjalankosken, Elimäen, Kouvolan, Kuusankosken ja Valkealan seurakunnat kuuluvat seurakuntayhtymään, toimitetaan kahdet vaalit. Vaaleilla valitaan jokaisessa seurakunnassa jäsenet seurakuntaneuvostoon, joka johtaa seurakunnan toimintaa sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa seurakuntayhtymää. Molempia vaaleja varten kerätään erilliset ehdokaslistat. Sama ehdokas voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai vain toisessa.

Seurakuntaneuvostojen valitsemat vaalilautakunnat vastaavat käytännön järjestelyistä seurakuntavaaleissa Kouvolassa.

Mon May 28 14:52:00 EEST 2018