Tunnistatko ihmiskaupan? kysytään Kouvolassa 14.3.

Tunnistatko ihmiskaupan?

Kouvolan seurakunta ja Rikosuhripäivystys järjestävät luento- ja keskustelutilaisuuden Kouvolan seurakuntakeskuksessa 14. maaliskuuta. Tilaisuus toteutetaan Yhteisvastuukeräyksen 2017 tuotolla. Viime vuoden Yhteisvastuukeräyksen teema oli ihmiskauppa, jota käsitellään myös kaikille avoimessa tilaisuudessa Kouvolassa.

– Ihmisarvo on luovuttamaton. Seurakunnassa haluamme tukea työtä, joka torjuu ihmiskauppaa ja auttaa sen uhreja. Jokaisen on hyvä tietää arjen valintoja tehdessään, milloin saattaa esimerkiksi tietämättään tukea yritystä, jonka toiminnassa onkin esiintynyt ihmiskauppaa, diakoni Pasi Jurva Kouvolan seurakunnasta kertoo.

– Aiheena ihmiskauppa herättää kysymyksiä, joihin haemme tietoa ja vastauksia. Toivon, että päivä toisi meille taitoa havaita ja kohdata ihmiskaupan uhreja. Rikosuhripäivystyksen palvelut ovat saavutettavissa kaikille ja ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin etsitään yhdessä asiakkaiden kanssa, toiminnanohjaaja Marjukka Suurpää Rikosuhripäivystyksestä sanoo.

Ihmiskaupan uhria ei tunnista ulkonäöltä

Ihmiskaupan uhrien auttamistyön koordinaattori Pia Marttila Rikosuhripäivystyksestä opastaa reagoimaan ihmiskauppaan.
– Ihmiskauppaa ei ole pelkästään suurissa kaupungeissa, vaan tapauksia on ollut joka puolella Suomea, jopa pienissä kylissä. Sitä voi hyvinkin esiintyä myös Kouvolassa, Pia Marttila arvioi.

– Suomessa on tunnistettu esimerkiksi työperäistä ihmiskauppaa, seksuaalista hyväksikäyttöä, rikolliseen toimintaan pakottamista ja pakkoavioliittoja. Sekä uhrit että syylliset voivat olla joko syntyperäisiä suomalaisia tai ulkomaalaistaustaisia.

Ihmiskaupan uhrin tunnistaminen on haasteellista. Uhria ei voi tunnistaa esimerkiksi ulkonäöstä tai useimmiten muistakaan ulospäin näkyvistä olosuhteista. Siksi taustalle tarvitaan tietoa siitä, mitä ihmiskauppa on käytännössä.

– Ei tarvitse olla alan asiantuntija voidakseen tehdä jotain, mutta on tärkeä tietää mitä ihmiskauppa on ja miten uhri voi saada apua – etenkin jos toimii työssään tai vapaa-ajalla sellaisessa asemassa, että saattaa törmätä heikommassa asemassa oleviin ihmisiin, Pia Marttila muistuttaa.

Merkittävässä asemassa ihmiskauppaan puuttumisessa ovat henkilöt, jotka työskentelevät ihmisten parissa tai aloilla, joilla ilmenee hyväksikäyttöä.
– Heillä on tärkeä rooli siinä, että ihmiskaupan uhriksi joutuneet tunnistetaan ja että heidät saatetaan avun piiriin, Pia Marttila toteaa.

Tunnistatko ihmiskaupan? Luento- ja keskustelutilaisuus keskiviikkona 14.3. klo 13–16 Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa, Savonkatu 40. Tilaisuudessa on väliaikatarjoilua.

Mon Feb 26 10:00:00 EET 2018