Iltamusiikki kanttori Tapani Rautasuon muistolle 4.2.2018

Rautasuon perheen iltamusiikki Tapani Rautasuon muistolle järjestetään Kuusankosken pääkirkossa 4.2.2018 klo 18.

Kirkkovuodessa vietetään 4. helmikuuta kynttilänpäivää, joka samalla päättää kirkkovuodessa joulun juhlajakson. Rautasuon perheen kohdalla tämä kulunut joulujakso sai erilaisen sävyn,

kun Tapani Rautasuo kuoli ensimmäisenä adventtina 3.12.2017. Hänen siunaustilaisuutensa oli Tapaninpäivänä 26.12.2017 Mäntsälän kirkossa ja uurnan lasku Rautasuon sukuhautaan Mäntsälään loppiaisena 6.1.2018.

Rautasuon perheen ominaisin tapa tulkita tunteita on musiikki. Näin oli myös siunaustilaisuudessa. Tilaisuus alkoi musiikkiosuudella, jossa perhe soitti ja lauloi niitä lauluja, jotka olivat Tapani Rautasuon elämän varrella tulleet hänelle sekä perheelle tärkeiksi, ja jotka tavalla tai toisella liittyivät hänen elämäntaipaleeseensa. Tämä musiikkihetki oli perheen tapa jakaa menetyksen ja surun, mutta myös kiitollisuuden ja rakkauden tunteet – se oli myös perheen kiitos kaikille niille, jotka olivat ottaneet osaa perheen suruun.

Koska Tapani Rautasuo teki elämäntyönsä pitkälti Kuusankoskella, perhe koki tärkeänä pitää myös iltamusiikki Tapanin muistolle Kuusankosken kirkossa – kirkossa, jolla on keskeinen sija niin Tapanin, kuin koko perheen elämänkulussa. Kynttilänpäivän ilta oli luonteva valinta, koska kynttilänpäivän teksteihin kuuluu myös Simeonin kiitosvirsi: ”Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään”.

Varsin pian Tapani Rautasuon poismenon jälkeen perhe sai vastaanottaa runsaasti adresseja ja surunvalittelukirjeitä ja -kortteja, joissa muisteltiin paljon Tapania, hänen persoonaansa ja elämäntyötään. Näitä osanottoja tuli ympäri kotimaata, mutta erityisen runsaasti juuri Kuusankoskelta. Tämä iltamusiikki on samalla myös perheen kiitos kuusankoskelaisille – soiva muistohetki, jonka aikana perhe musisoi niitä musiikkeja, joita Tapani Rautasuon siunaustilaisuudessa kuultiin. Sanallisen muistohetken iltamusiikissa pitää rovasti Kari Helén.

Taina-Maaria Rautasuo

Kirjoittaja on Tapani Rautasuon tytär