Suomalaisen messun juhlaversio Keskuskirkossa 24.11.2017

Syvätty_Suomalainenmessu.fi_Kimmo Torkkeli_XL.jpg

Säveltäjä Lasse Heikkilän Suomalainen messu toteutetaan juhlaversiona Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan kunniaksi. Kansanmusiikki- ja tanssiteos esitetään Kouvolan Keskuskirkossa 24. marraskuuta kello 18. Tilaisuuden järjestää Kouvolan seurakunta, ja se on osa Kouvolan kaupungin Suomi 100 –ohjelmistoa.

Teos koskettaa monin tavoin itsenäisyyden ajan historiaa ja on musiikillisesti sukua suomalaiselle kansanmusiikille. Noin puolentoista tunnin mittaisen sävelteoksen aikana katsojat pääsevät keskelle suomalaisen luonnon kauneutta multimediaesityksen kautta. Arkistomateriaalin avulla siirrytään välillä sota-aikaan ja muihin kansakuntamme historian vaiheisiin. Laulajat ja tanssijat maalaavat videotaustan eteen musiikin ja liikkeen ilotulituksen, jota pelimanniryhmä säestää.

Suomalainen messu muistuttaa kristinuskon roolista

Suomalainen messu esitettiin ensimmäisen kerran marraskuussa 1998 Turku-areenalla.

Messusta on tullut nopeasti klassikko. Monet sen lauluista löytyvät useista laulukirjoista ja eri artistien äänitteiltä. Musiikkiryhmät ja kuorot ovat työstäneet omia versioitaan teoksesta sekä konsertti- että jumalanpalvelustoteutuksina. Myös siirtolaiskohteet ulkomailla ovat ottaneet messun omakseen, kuvaahan se juuri heidän historiaansa.

Suomalainen messu muistuttaa nykypolvia kristinuskon merkittävästä roolista maamme itsenäistymisen aikoihin. Sen hengellisyys nousee kansamme yhteisistä juurista. Suomalainen messu ei kuitenkaan leimaudu minkään kirkkokunnan tai herätysliikkeen omaisuudeksi. Se sopii koko kansan yhteiseen juhlaan.

Valkia-ryhmän esittämän juhlaversion on lokakuun loppuun mennessä nähnyt jo 27 000 katsojaa. Suurin yleisömäärä 6000 henkeä oli elokuussa Senaatintorilla. Joulukuussa Valkia lähtee viiden konsertin kiertueelle Japaniin, missä teosta esitetään nimellä The Story of Finland.

Suomalainen messu
Pe 24.11.2017 klo 18 Kouvolan Keskuskirkossa

Tilaisuuden järjestää Kouvolan seurakunta, ja se on osa Kouvolan kaupungin Suomi 100 –ohjelmistoa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kuva: Kimmo Torkkeli

Lue lisää: http://suomalainenmessu.fi//

Lasse Heikkilän haastattelu Risteys-lehdessä:

2017-11-07 16:20:01.0