Valkealassa juhlittiin 90-vuotiasta kirkkoa

Marianpäivänä sunnuntaina 26. maaliskuuta vietettiin Valkealan kirkon 90-vuotisjuhlaa.

Juhlamessu alkoi Valamon konservointilaitoksella konservoitavana olleen, A.G. Thitzin vuonna 1819 maalaaman alttaritaulun paljastuksella. Juhlamessussa Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen saarnasi ja paljasti muistolaatan, joka kiinnitettiin kirkon seinään muistuttamaan ajasta, jolloin Viipurin hiippakunnan tuomiokapituli piti väliaikaisesti majaansa Valkealassa kesällä vuonna 1944.

Juhlamessussa oli paikalla myös Leevi Skyttä, 96, joka oli kuusivuotias, kun kirkko vihittiin käyttöön vuonna 1927. Tuolloin Skyttä saapui kirkon vihkijumalanpalvelukseen perheensä kanssa Selänpäästä Pilkku-hevosen vetämällä kirkkoreellä.

Leevi Skyttä keskusteli piispa Seppo Häkkisen kanssa Valkealan kirkon 90-vuotisjuhlamessun jälkeen.

Valkealan kirkon historiasta kertova näyttely on avoinna kirkon sivusalissa 31. huhtikuuta saakka. Näyttely on avoinna ma-pe klo 11–15, lisäksi keskiviikkoisin klo 17–19 sekä sunnuntaisin klo 11–13.

2017-03-27 11:16:01.0