Seurakunnissa juhlitaan 100-vuotiasta Suomea

Kouvolan seurakunnat osallistuvat omilla tapahtumillaan Suomi 100 -juhlavuoteen.

Maaliskuussa muistellaan 77 vuotta sitten päättynyttä talvisotaa

Su 12.3. klo 15 Sibelius soikoon! -suomalaisen musiikin konsertti Kouvolan Keskuskirkossa Juonnettu urkukonsertti, jossa teoksia Sibeliukselta, Melartinilta, Kuusistolta ja Klemetiltä. Konsertissa Irina Lampén ja Jaana Jokimies.

Su 12.3. klo 18 Talvisodan muistohetki Elimäen seurakuntakeskuksessa
Muistohetkessä palataan sankarivainajien hautaamisiin kuvin ja sanoin. Esillä on myös valokuvanäyttely sankarihautajaisista.  Tuure Tynys, Nina Helisten sekä Markku Seppälä esittävät luumäkeläisen kamarineuvos Kalervo Hämäläisen sävellyksiä, joista kuuluisimpia ovat ehkä Veteraanin iltahuuto ja Lapin äidin kehtolaulu.

Ma 13.3. klo 18 Talvisodan päättymisen muistojuhla Kouvolan seurakuntakeskuksessa
Talvisotaa ja sen luomia ihmiskohtaloita muistellaan Yrjö Jylhän Kiirastuli-runojen kautta. Tuomiorovasti emeritus Simo S. Salmi lausuu Kiirastuli-sarjan runoja ja valottaa niiden taustoja. Mukana illassa myös trumpetisti Iiro Palosara ja kanttori Terhi Paukku. Kahvitarjoilu klo 17.15 alkaen. Järjestäjä Kouvolan seurakunta ja Kouvolan Sotaveteraanit.

Ma 13.3. klo 18 Kirkkokonsertti talvisodan päättymisen muistoksi Kuusankosken kirkossa
Pohjois-Kymen Sotilaspoikakuoro, johtaa Pekka Ainali, juhlapuhe kulttuurineuvos Eero Niinikoski, päätöshartaus rovasti Kari Helén. Ohjelma 10 €, tuotto kuusankoskelaisten nuorten hyväksi. Järj. Kuusankosken seurakunta ja LC Kuusankoski.

Karjalaisen kansan messu Valkealassa
Karjalaisen kansan messua vietetään Valkealan kirkossa sunnuntaina 7. toukokuuta klo 10. Messua ovat toteuttamassa Valkealan Karjala-seura, Valkealan eläkeliiton kuoro Laulunlyömät  ja Korttelipelimannit.

Suomalaisen messun juhlaversio Keskuskirkossa
Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan kunniaksi Lasse Heikkilän Suomalainen messu toteutetaan juhlaversiona Kouvolan Keskuskirkossa 24. marraskuuta klo 18.  Noin puolentoista tunnin mittaisen sävelteoksen aikana katsojat pääsevät keskelle suomalaisen luonnon kauneutta multimediaesityksenä. Arkistomateriaalin avulla siirrytään välillä sota-aikaan ja muihin kansakuntamme historian vaiheisiin. Laulajat ja tanssijat maalaavat elävän taustan eteen musiikin ja liikkeen ilotulituksen, jota pelimanniryhmä säestää. Teos koskettaa monin tavoin itsenäisyyden ajan historiaa ja on musiikillisesti sukua suomalaiselle kansanmusiikille.

Lisätietoja:
suomalainenmessu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä