Inkeroisten kirkko avoinna Alvar Aalto -kierrosten yhteydessä

Inkeroisten kirkko on tänä kesänä avoinna Ankkapurhasta Alvar Aaltoon –kävelykierrosten yhteydessä keskiviikkoisin 13.6.-29.8. klo 18-18.30.

Inkeroisten kirkon alttari

Kouvolan matkailuoppaat ry:n järjestämillä kävelykierroksilla tutustutaan Ankkapurhan alueeseen ja Alvar Aallon luomuksiin Kouvolassa. Kävelykierroksia järjestetään 29. elokuuta saakka keskiviikkoisin kello 17.30-19.00.
– Anjalankosken seurakunnassa on otettu ilolla vastaan mahdollisuus pitää auki Inkeroisten kirkkoa Alvar Aalto -kierrosten aikana, kertoo Anjalankosken seurakunnan kirkkoherra Eija Murto.
– Kaunis Inkeroisten kirkko on osa opastettua kierrosta ja kirkkoon pääsee myös sisälle tutustumaan. Koska Anjalankosken seurakunnassa ei ole varsinaista tiekirkkoa, niin tämä on erittäin hieno asia! Kaupungin aloite on myönteinen signaali halusta yhteistyöhön. Tämän kesän kokemusten perusteella mietimme jatkoa ja keskustelemme tulevien kesien mahdollisuuksista.

Inkeroisten kirkko valmistui vuonna 1910 ja se edustaa jugend-arkkitehtuuria. Muodoltaan tämä kivikirkko on niin sanottu pitkäkirkko. Inkeroisten kartonkitehtaan omistajat rakennuttivat kirkon Inkeroisten kylään tehtaanmäelle, työväestön asuntojen läheisyyteen. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Birger Federley. Alttariseinällä on Veikko Vionojan suunnittelemat värikkäät ikkunalasit sekä Viljo Savikurjen tekemä pronssinen krusifiksi. Kirkkoon mahtuu 350 henkilöä, ja sinne on invaluiska.

Ankkapurhasta Alvar Aaltoon -kävelykierrokset keskiviikkoisin 13.6.-29.8. klo 17.30-19:
Kävelykierrokselle lähdetään Teollisuusmuseon toimiston edestä, Pasilantie 1, Inkeroinen. Kierroksella tutustutaan Ankkapurhankosken partaalle 1872 perustettuun puuhiomon puutarhamaiseen tehdaskylään, jonne arkkitehti Alvar Aalto suunnitteli vuosina 1937-1956 paperitehtaan, kymmeniä asuinrakennuksia sekä lähialueelle koulun ja kokonaisen omakotitaloalueen. Kierroksen järjestää Kouvolan matkailuoppaat ry. Kierros toteutuu jos on yksikin osallistuja. Kävelykierros 5 €/henkilö. Alle 15-vuotiaat aikuisen seurassa maksutta.

2018-06-13 11:52:00.0