Laskiainen lasketaan, paastonaika alkaa

Tytöt laskevat kelkalla mäkeä

Laskiaissunnuntaita vietetään tänä vuonna 11. helmikuuta. Laskiaissunnuntaina luettavat raamatuntekstit kertovat siitä, miten Jeesus alkaa kulkea kohti Jerusalemia, missä hänet vangitaan ja tuomitaan kuolemaan. Kuolema ei kuitenkaan kristityille merkitse loppua.

Laskiaissunnuntaita seuraavana keskiviikkona 14.2. vietetään tuhkakeskiviikkoa, josta alkava paastonaika kestää 40 arkipäivää pääsiäissunnuntaihin asti.

Voikkaalla perinteinen laskiaistapahtuma 11.2.

Voikkaan kirkolla vietetään laskiaisriehaa sunnuntaina 11.2. Laskiaisrieha kerää kaiken ikäisiä iloitsemaan ulkoilusta ja yhdessä olosta. Tapahtuma alkaa perhekirkolla kello 11. Lapsiperheiden oma kirkkohetki ottaa huomioon pienet seurakuntalaiset. Luvassa on iloista laulua, nukketeatteria sekä yhteyttä yli ikävuosien.

Laskiaisriehan perusjuttu on pulkkamäki, joka Voikkaalla on varmasti aina kunnossa oli sää mikä hyvänsä. Voikkaan kirkko on rakennettu sopivasti mäen rinteeseen, joka luo oivat puitteet laskiaismäelle. Lisäpotkua saadaan lumikasasta, jonka teon Voikkaan suntio Jaakko Nikamaa aloittaa hyvissä ajoin heti ensilumien tultua kasaamalla koko kirkon pihan lumet samaan paikkaan takapihalle.  – Muista siis ottaa omat liukurit ja pulkat mukaan, vaikka kirkolta muutamia löytyykin varalta lainattavaksi, kertoo lähetyssihteeri Susanna Roitto, joka on ollut mukana järjestämässä tapahtumaa alusta asti.

Monen heppatytön ja -pojan unelma eli pari ponia on tulossa varmistamaan jokaisen ratsastusintoisen mahdollisuudet. Isoja ihmisiäkään ei ole unohdettu vaan kaikenkokoiset pääsevät halutessaan ponirattaille kärryajelulle.

Laskiaisriehassa on myynnissä hernerokkaa ja laskiaispullia lähetystyön hyväksi. – Laskiaismäen vieressä lämpenee myös grilli, joten makkarat ovat varmasti kuumia, oli keli minkälainen hyvänsä, iloitsee Roitto.

Kerhotiloissa on ongintaa, arvanmyyntiä sekä kasvomaalausta. Myös erilaisia Yhteisvastuutuotteita on myynnissä. – Kannattaa siis varata rahaa mukaan, kyseessä on hyväntekeväisyystapahtuma, jolla kerätään rahaa oman seurakunnan nimikkoläheteille, -kentille ja -kohteille sekä kirkon valtakunnalliseen Yhteisvastuukeräykseen, Susanna Roitto vinkkaa.

Keskuskirkolla ekohenkinen laskiaistapahtuma 13.2.

Kouvolan Keskuskirkossa ja puistossa vietetään perheiden laskiaistapahtumaa ekoteemalla laskiaistiistaina 13.2. kello 17. Nuotiolla paistetaan makkaraa ja mäkeä lasketaan sään salliessa. Mukaan kannattaa varata oma pulkka tai liukuri sekä omat makkarat. Tarjolla on lämmintä mehua ja pipareita.

Keskuskirkossa on esillä lasten kierrätysaskartelunäyttely, josta saa ekotietoa. Nähtävillä on myös diasarja maailman vesivaroista. Mukana tapahtumassa on lastenohjaajia eri kerhopisteistä ja erityisammattimies Tuomo Pohjalainen ja kappalainen Kaija-Liisa Lindberg sekä laulattamassa kanttori Ritva-Liisa Marttila. Kirkossa on mahdollisuus osallistua Yhteisvastuun lipaskeräykseen.

Ekopaasto kutsuu hiljentymään

Suomen evankelis-luterilainen kirkko järjestää paaston aikana Ekopaasto-kampanjan jo seitsemännen kerran. Ekopaastoa vietetään tuhkakeskiviikosta pääsiäispäivään eli 14.2.–31.3. Ekopaastokampanja innostaa liittymään pääsiäispaastoon tavalla, joka osaltaan auttaa myös hillitsemään ilmastonmuutosta. Ekopaaston aikana hiljennytään, kohdataan ympäristöasioiden herättämiä tunteita ja vähennetään vauhtia.

Paasto on vanha kristillinen käytäntö, joka tunnetaan myös monissa muissa uskonnoissa. Kristilliset paastonajat edeltävät juhla-aikoja, kuten pääsiäistä ja joulua. Kristillinen paasto muistuttaa siitä, kuinka Jeesus valmistautui jumalalliseen tehtäväänsä rukoilemalla ja paastoamalla ruuasta.

Paasto ei ole päämäärä, vaan apu juhlaan valmistautumisessa. Paaston avulla tavoitellaan mielenmuutosta ja keskitytään olennaiseen. Elämä yksinkertaistuu, ja samalla annetaan tilaa hengellisyydelle. Aineellisesta hyvästä ja nautinnoista – esimerkiksi ruuasta, juomasta tai muusta kuluttamisesta – karsimisen toivotaan kasvattavan kykyä kuulla sydämen ääntä ja Kristusta.

LASKIAISTAPAHTUMAT SEURAKUNNISSA:

Su 11.2. klo 11 Voikkaan kirkolla perhemessu, klo 12-14 laskiaisrieha: laskiaismäki (omat pulkat ja liukurit mukaan), rokkaa, kahvio ja makkaraa lähetystyön hyväksi, YV-tuotteita, arpajaiset, ongintaa, poniratsastusta, kasvomaalausta.

Ti 13.2. klo 17 Perheiden laskiaistapahtuma ekoteemalla Keskuskirkossa ja puistossa. Ota mukaan oma pulkka tai liukuri. Makkaranpaistoa nuotiolla, ota omat makkarat mukaan. Tarjolla lämmintä mehua, voit ottaa oman mukin mukaan. Kirkossa näyttely kerholaisten tekemistä kierrätysaskarteluista.

Lue lisää laskiaisestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tutustu EkopaastoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2018-02-06 10:49:00.0