Pyhäinpäivänä hiljennytään haudoilla ja kirkoissa

Pyhäinpäivä on kristillinen juhlapyhä, jolloin muistetaan edesmenneitä läheisiä. Pyhäinpäivä muistuttaa jälleennäkemisen toivosta. Tänä vuonna pyhäinpäivää vietetään 4. marraskuuta.

Kynttilälyhdyt hautausmaalla pyhäinpäivänä

Kynttilän liekki symboloi elämää
Pyhäinpäivä tuo valoa syksyyn, kun haudoille viedään kynttilöitä ja kukkia. Jos ei pääse sytyttämään kynttilää omaisen haudalle, niin kynttilän voi sytyttää hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkillä.

Kynttilöiden sytytys on perimmältään symboli iankaikkisuuden toivosta ja uskosta kuoleman jälkeiseen elämään. Suomessa tapa viedä muistokynttilä palamaan omaisen haudalle alkoi viime sotien jälkeen. Kynttilöitä vietiin aiemminkin vainajien haudoille, mutta tapa yleistyi 1940-luvulla, kun ihmiset halusivat osoittaa kunnioitustaan sodissa henkensä menettäneitä sankarivainajia kohtaan. Tapa laajeni kansan keskuudessa koskemaan kaikkia hautaan siunattuja omaisia.

Kynttilän liekki symboloi elämän valoa ja sammunut liekki kuolemaa. Nämä kaksi elämän peruskysymystä kohtaavat erityisesti pyhäinpäivänä. Kun elämän liekki sammuu maallisessa kuolemassa, se palaa edelleen ikuisessa elämässä Jumalan luona.

Sukupolvien ketjussa
Pyhäinpäivän tilaisuuksissa luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden seurakunnan jäsenten nimet. Samalla voi hiljentyä ja muistella edesmennyttä läheistään. Muistelu on tärkeä osa surutyötä.

Pyhäinpäivä 4.11. Kouvolan seurakunnissa

Messu klo 10:
Valkealan kirkossa, Keskuskirkossa, Kuusankosken kirkossa, Elimäen siunauskappelissa, Anjalan kirkossa, Myllykosken kirkossa ja Karhunkankaan siunauskappelissa.

Pyhäinpäivän hartaus:
Korian siunauskappelissa klo 14.

Pyhäinpäivän iltakirkoissa klo 18 luetaan niiden viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden seurakunnan jäsenten nimet, joista tieto on rekisteröitynyt jäsentietojärjestelmään 31.10.2017 mennessä:
Keskuskirkko, Kuusankosken kirkko, Jaalan kirkko, Elimäen kirkko, Sippolan kirkko, Valkealan kirkko.

2017-10-30 16:40:04.0