Iloinen Jippii-lapsikuoro Kouvolassa 25.8.

Kouvolassa kajahtaa perjantaina 25.8., kun Jippii-lapsikuoro ja -orkesteri esiintyvät Ristin maa -konsertissa. Mukana esiintymässä on myös King’s Kids -tanssiryhmä. Konsertti on osa valtakunnallista Ristin maa 2017 -konserttikiertuetta, joka starttasi Turusta tammikuun 1. päivänä. Vuoden aikana järjestetään noin 150 Ristin maa -tilaisuutta eri puolilla Suomea. Kiertue on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.
Kuva 2_IMG_9753_THUMB.jpg

Kouvolan helluntaiseurakunnan tiloissa järjestettävä Jippii-konsertti on tarkoitettu koko perheelle. Tapahtuma koskettaa suomalaista sydäntä vauvasta vaariin. Kouvolassa tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Kouvolan seurakunta, Kouvolan Vapaaseurakunta, Kouvolan Helluntaiseurakunta ja Pelastusarmeijan Kouvolan osasto.

Konsertin ohjelmisto koostuu uuden Ristin maa -äänitteen lauluista. Ristin maa -CD on jo kymmenes suomenkielinen lasten Jippii-äänite. Äänite koostuu pääosin uusista, ennen julkaisemattomista lauluista, joista monet ovat 15-vuotiaan Nyyti Rahkosen säveltämiä. Lauluja ovat tehneet myös gospelsäveltäjä Lasse Heikkilä, brasilialainen muusikko Tom Serratti ja Jippii-työn koordinaattori Outi Rossi. Sovitukset ovat Jippiimission musiikkikoordinaattori Toni Mäki-Leppilammen käsialaa. Parissa laulussa on mukana myös isien ja äitien kuoro.

Ristin maa –äänitteen tekeminen oli lapsille – ja aikuisillekin – haastava projekti. Ison kuoron äänitykset tehtiin elokuussa Jippii-kuoron harjoitusleirillä, jonne osallistui liki 300 henkeä. Leirillä valittiin laulajat pikkukuoron äänitykseen, jonne innokkaita tulijoita olisi ollut vaikka kuinka paljon. Pikkukuoro äänitettiin lokakuussa. Vaikka viiden päivän mittainen äänitys oli lapsille melkoinen urakka, yleensä kaikki lapset haluavat tulla laulamaan seuraavallekin levylle! Uuden äänitteen solisteina laulavat Olivia Rydenfelt, Jadelin Heikkilä, Pihla Laamanen, Neea Hakala, Nyyti Rahkonen sekä suomalaisten rakastama gospelmuusikko Pekka Simojoki.

Jippii-laulut leviävät maailmalla hämmästyttävästi

Jippii-lauluissa soi iloinen evankeliumi ja lähetysajatus. Jippii-laulajat ovat vuosien aikana osoittaneet elämällään todeksi laulujensa sanoman. Alun perin suomalaisille lapsille tehdyt suomenkieliset Jippii-laulut ovat levinneet hämmästyttäen lauluntekijätkin. Vaikka laulujen kääntämistä ei koskaan suunniteltu, laulut ovat levinneet eri puolille maailmaa. Niitä lauletaan nenetsin kielellä Pohjois-Siperiassa, missä pakkasta saattaa olla -50C ja Turkmenistanissa, missä lämpö kipuaa +50C asteeseen. Lapset laulavat niitä maailman korkeimman vuoren Mt. Everestin juurella Nepalissa, ja ne raikuvat merenpinnan alapuolella Israelissa.

Valmiita Jippii-äänitteitä on tehty jo 48 kappaletta 27 kielellä, ja lauluja käännetään noin sadalle kielelle. Viime vuoden aikana Jippii-äänitteet ovat valmistuneet armeniaksi, venäjäksi, mokshaksi ja japaniksi. Suomalaisia Jippii-lauluja käännetään parhaillaan muun muassa hindiksi ja tamiliksi, kichwan kielelle Ecuadorin viidakossa ja kazakin kielelle Brasiliassa. Parin seuraavan vuoden aikana on suunnitelmissa äänittää lauluja muun muassa ranskaksi, cebuenoksi, portugaliksi, espanjaksi ja saksaksi. Kussakin maassa laulut äänitetään paikallisten lasten kanssa.  Jippii-kuoroja onkin syntynyt Suomen lisäksi Viroon, Liettuaan, Venäjälle, Albaniaan, Armeniaan, Georgiaan, Nepaliin, Brasiliaan, Madagaskarille, Intiaan, Japaniin ja Laosiin. Jippii-työ on kussakin seurakunnassa ja maassa itsenäistä. Jippiimissio ry koordinoi työtä tuottaen materiaalia kuorojen käyttöön.

Monet Jippii-laulajat ovat osallistuneet Jippii-kuoromatkoille eri maihin. Lapset opettelevat samoja lauluja eri kielillä ja laulavat yhdessä paikallisten lasten kanssa. Moni kuorolainen osaakin lauluja jo monella eri kielellä: englanniksi, venäjäksi, viroksi, liettuaksi, japaniksi…

Jippii-työ alkoi pienestä

Ensimmäiset Jippii-laulut tehtiin vuonna 2000 ja vuosituhannen alussa julkaistiin ensimmäinen Jippii-äänite ”Jippii, Taivaan Isän hommissa”. Ensimmäisellä äänitteellä lauloivat 6-, 8- ja 11-vuotiaat lapset. Laulut levisivät pian eri seurakuntiin ja kirkkokuntiin sekä moniin kouluihin. Näiden muutaman lapsen innostamana monet muutkin lapset halusivat laulaa Jippii-lauluja. Jippii-kuoroja alkoi syntyä. Monet ammattimuusikot lähtivät työhön mukaan säveltäjä Lasse Heikkilän innostamana. Tällä hetkellä Suomessa toimii noin 100 Jippii-lapsikuoroa eri seurakunnissa, kirkkokunnissa ja kouluissa. Suomalaisia Jippii-lauluja on syntynyt vuosien varrella toista sataa.

Kouvolan Helluntaiseurakunnan salissa (Kalevankatu 20) perjantaina 25.8. klo 18 järjestettävään Ristin maa -konserttiin on vapaa pääsy.

Lisätietoja:

www.jippiimissio.fi , facebook.com/jippiimissio, facebook.com/ristin maa