Vanhan ajan messussa voi samaistua menneisiin sukupolviin

Elimäen kirkossa helatorstaina 25. toukokuuta kello 10 alkava messu sisältää osia Mikael Agricolan vuoden 1549 messun kaavasta.

Messun aikana voi nähdä, miten paljon samaa on vanhassa ja nykyisessä luterilaisessa jumalanpalveluksessa. Vain kieli on muuttunut. Myös musiikissa kuvastuu reformaation 500-vuotisjuhla. Kirkkokuoro ja seurakunta laulavat Lutherin sanoittamia virsiä. Kuultavana on myös muuta arvokasta perintöä kristikunnasta.

Kirkossa istutaan vanhan ajan malliin eli naiset vasemmalla ja miehet oikealla puolella kirkon pääovelta katsoen.

Seurakuntalaisten toivotaan pukeutuvan vanhan ajan asuihin. Papit ovat pukeutuneet mustaan.

Elimäen kirkko on yksi vanhimpia koko vuoden käytössä olevia puukirkkoja. Kirkko on vuodelta 1638. Helatorstain messussa voi samaistua niihin menneisiin sukupolviin, jotka ovat kirkossa jo tuolloin käyneet.

Messun jälkeen juhlallisuudet jatkuvat keskiaikaisella teemalla seurakuntakeskuksen isossa salissa. Ruismarjapuuro, paahdetut mantelit ja kotikalja olivat perinteisiä keskiaikaisia ruokia. Kahvia ja teetä ei keskiajalla ainakaan rahvas nauttinut. Ruokapöydässä kannetaan vapaaehtoinen ruokaraha Unicefin kautta Sudanin nälänhätäalueille. Juhlassa kuullaan myös keskiaikaista musiikkia, ja lauletaan yhdessä Lutherin virsiä. Luvassa on myös Luther-visa palkintoineen.

2017-05-22 12:17:28.0