Helatorstain hulinaa Kouvolan seurakunnissa

Helatorstaina 25. toukokuuta vietetään Kouvolan seurakunnissa kevätjuhlia reformaation 500-vuotisjuhlan merkeissä. Ohjelmaa on runsaasti koko perheelle, ja Luther vierailee useammassakin tapahtumassa. Kirkonkelloja soitetaan kello 12 juhlan kunniaksi. Illan päätteeksi kuullaan Kouvolan Keskuskirkossa uusi kirkko-ooppera Rakkauden ateria.
Jeesus (Kristian Lindroos) pesee opetuslapsen jalat

Kouvolan pääkirjastossa on esillä Reformaatio 500 vuotta -näyttely
22.–31.5. (24.5. kirjasto suljettu). Esillä on muun muassa kirjaston vanhoja aapisia ja Elimäen seurakunnan 100-vuotias kirja "Uskonpuhdistus ja Suomen kirkko".

Koko seurakunnan kevätjuhla Inkeroisissa:

klo 10 Messu Inkeroisten kirkossa, kirkkoherra Heikki Heinosen lähtösaarna. Messun jälkeen kirkkopuistossa ruokailu keskiaikaiseen tyyliin. Ota mukaan oma puurokuppi, lusikka ja muki sekä istuinalusta tai viltti. Toimintapisteitä on kaiken ikäisille, esimerkiksi: Agricola kertoo satuja, tehdään käpylehmiä ja naulataan teesejä.
klo 12 Omenapuun istutus ja suvivirsi
klo 12.45 Nukketeatteri kirkossa
klo 13 Kirkkoherra Heikki Heinosen eläkejuhla kirkossa

Reformaation juhlaa Elimäellä:

klo 10 Reformaation juhlavuoden vanhan ajan messu Elimäen kirkossa, kirkkokuoro. Seurakuntalaisten toivotaan pukeutuvan vanhan ajan vaatteisiin. Korialla ei jumalanpalvelusta.

Päivätilaisuus seurakuntakeskuksen isossa salissa. Keskiaikaista tarjoilua ja musiikkia, Lutherin virsiä ja Luther-visa.

Lutherin puutarhajuhlat Kouvolan seurakunnassa:
klo 9.30 Omenapuun istutus seurakuntakeskuksen sisäpihalle
klo 10 Messu Keskuskirkossa
klo 12-14 Lutherin puutarhajuhlat Kirkkopuistossa ja Koivistontalolla: rokkatarjoilu, Lutherin elämänvaiheisiin tutustumista toimintapisteiden muodossa, lapsille puuhapisteet, Katharina von Bora ja Luther tavattavissa, yhteislaulua, keskiaikaisia pelejä, boffer-miekkailua ja jousiammuntaa.

Lutherin lystit Kuusankoskella:

klo 10 Juhlamessu Kuusankosken kirkossa
klo 11.30 Omenapuun istutus ja tapahtuma Kirkkopuistossa: juhlakahvit, makkaranpaistoa, ruokotöitä, perinneleikkejä, kotieläimiä, trubaduureja, tanhua, teesipaja ja Martti Luther. Kirkossa valokuvanäyttely, mahdollisuus käydä kirkon tornissa.

Jaalasta bussikuljetus Kuusankoskelle. Lähtö klo 9.15 Raitin pihasta, paluumatka alkaa 13.30.

Ulkoilmajumalanpalvelus ja kevätjuhla Niinirannan toimintakeskuksessa Valkealassa:

klo 10 Ristisaatto Valkealan kirkolta kävellen kohti Niinirantaa. Valkealan kirkossa ei jumalanpalvelusta.
klo 11 Ulkoilmajumalanpalvelus Niinirannassa. Kevätkauden päätös ja kerhojen kevätkirkko. Saarnaa Martti Luther. Tirvan kirkon kuoro.
klo 11.45 Elo-Maija istuttaa omenapuun
Keittolounas (maksuton)
klo 12-14 Toimintapisteet: Raamattuteatteria, virsityöpaja, kasvomaalausta, kanoottimelontaa, suppilautailua, arpajaiset, hiljentymistäja rukousta, poniajelua, askartelua.
klo 14 Luther-jatkot: saunat, uinti, makkaranpaistoa.

Kirkko-ooppera Rakkauden ateria Keskuskirkossa

Kouvolan Keskuskirkossa juhlitaan reformaation 500-vuotisjuhlaa sekä Suomen itsenäisyyden juhlavuotta uuden kirkko-oopperan esityksellä. Rakkauden ateria -oopperan kantaesitys oli 10.4.2017 Kuopion Tuomiokirkossa.

Teoksen on säveltänyt Matti Heininen ja sen johtaa Heikki Liimola. Libretto perustuu Johanneksen evankeliumin 13–16 lukuihin, jotka käsittelevät yhteyden, luopumisen ja rakkauden teemoja. Dramatisoinnin on tehnyt Veera Airas, joka myös ohjaa oopperan. Jeesuksen roolin laulaa vuoden 2016 Lappeenrannan laulukilpailun voittaja, baritoni Kristian Lindroos ja Pietarina esiintyy Ossi Jauhiainen. Teoksen taiteellisena johtajana ja esityksen kertojana toimii professori Jorma Hynninen. Rakkauden ateria on sävelletty uruille ja lyömäsoittimille, urkurina on Jan Lehtola.

25.5. klo 17 Rakkauden ateria –ooppera Kouvolan Keskuskirkossa
Liput: ennakkoon Lippu.fi, alkaen 15,50 €, liput ovelta 15 € / 20 €
Luterilaisen Kulttuurin Säätiö, Suomalainen Kamariooppera ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Kuopio

Kuva: Olli Herranen / Savon Sanomat