Kuusankosken Kirkkomusiikkiviikko 5.-12.11.2023

Kuusankosken Kirkkomusiikkiviikko järjestetään 5.-12.2023 marraskuuta. Jo 23. kertaa järjestettävän Kirkkomusiikkiviikon ohjelmisto sisältää kahdeksan laadukasta konserttia. 


Kirkkomusiikkiviikon ohjelma 2023 - Requiem kahdella tapaa, improvisointia ja perinteistä hengellistä musiikkia Bachista uusiin virsiin.

Konsertit järjestetään Kuusankosken kirkossa klo 18.  Lipunmyynti konsertteihin alkaa tuntia ennen kirkon ovilta. Vapaalippuja vähävaraisille haettavissa seurakunnan diakoniatoimistosta (Maunukselantie 3, ovi B) ma 30.10. klo 10–14.

Tapani Rautasuon rahaston stipendit haettavana vapaamuotoisella hakemuksella pe 27.10. saakka.

Kuusankosken 23. Kirkkomusiikkiviikon konsertit:

Su 5.11. klo 18 Mozart: Requiem 

Kamarikuoro Aava ja Kaakon Kamarikuoro ja Requiem-orkesteri kapellimestarinaan Esa Heikkilä.  Solistit: Leena Arffman, sopraano; Tiina Sinkkonen, altto; Jussi Salonen, tenori ja Kai Huopainen, basso. Vapaa pääsy, ohjelma 10€.

Ma 6.11. klo 18 Laulajien Bach-ilta: Pohjois-Kymen musiikkiopiston laulajat esiintyvät

Pohjois-Kymen musiikkiopiston laulunopiskelijat ja opettajien kamariorkesteri. Konsertin yhteydessä jaetaan Tapani Rautasuon rahaston stipendit. Vapaa pääsy, ohjelma 10 €.

Ti 7.11. klo 18 Saksofonin suuria tunnelmia

Saksofonisti Esa Pietilän improvisaatioita eri aikakausien musiikista. Liput 10€.

Ke 8.11. klo 18 Lauluyhtye Taivaanrannan Valolokki - Virsiä ra(i)kkaudella

Virsiä raikkailla sovituksilla. Maria Kujanpää, laulu, saksofoni, piano, perkussiot (kirkkomuusikko, teatterimuusikko); Tuiki Järvensivu, laulu, viulu, barokkiviulu, mandoliini (laulupedagogi, viulisti); Henna Nieminen, laulu, piano, perkussiot (kirkkomuusikko, gospelmuusikko-evankelista). Liput 10 €.

To 9.11. klo 18 Verdin Requiem - neljä solistia ja urut

Verdin Requiem neljälle solistille ja uruille sovitettuna. Anu Hälvä, sopraano; Anne Korpelainen, mezzosopraano; Heikki Hattunen, tenori; Ville Perkkiö, basso ja Ilpo Laspas, urut. Liput 15€

Pe 10.11. klo 18 Hale Heikkilä: ImproFlow

Intuitiivisesti syntyviä äänimaisemia moni-instrumentalisti ja laulaja Hale Heikkilän esittämänä. Liput 10€. 

La 11.11. klo 18 Kymenlaakson kirkkomusiikkipiirin Yhdessä-juhlakonsertti

Kymenlaakson kirkkomusiikkipiirin kuorot ja lauluryhmät esiintyvät. Vapaa pääsy, ohjelma 10€.

Su 12.11. klo 18 Canzoni per il mondo - lauluja maailmalle

Marco Lundberg & ML-ensemble. Kansainvälisesti suuria lauluja ja suomalaisia sävellyksiä. Liput 15€.

 

 

Tietoa konserteista:

Su 5.11. klo 18 Mozart: Requiem

Kamarikuoro Aava ja Kaakon Kamarikuoro ja Requiem-orkesteri kapellimestarinaan Esa Heikkilä. 

Solistit: Leena Arffman, sopraano; Tiina Sinkkonen, altto; Jussi Salonen, tenori ja Kai Huopainen, basso.

Kamarikuoro Aava on aloittanut toimintansa 2009. Kuoron kokoonpano on vaihdellut vuosittain ja laulajia on noin 20. Kuoro on avoin kaikille kiinnostuneille, eikä koelaulua vaadita. Kuoron yhteydessä toimii Aavan jäsenistä koostuva ensemble, joka harjoittelee muuta kuoroa tiiviimmin ja tukee täten koko kuoroa. Kuorona Aava pyrkii kehittämään harmonista yhteissointia luovasti ja taiteellisesti, avoimena jokaisen ihmisen musikaaliselle kehitykselle. Kuoronjohtajana toimii Petr Potchinchtchikov, joka on opiskellut kuoronjohtoa Moskovassa ja mm. laulua Suomessa. Hän on toiminut eri kokoonpanoissa sekä laulajana että kuoronjohtajana.

Kaakon kamarikuoro on dir. cant. Samuli Sipilän vuonna 1978 perustama haminalainen sekakuoro. Vuodesta 2003 alkaen johtajana on toiminut kanttori Kai Huopainen. Ohjelmisto on alusta alkaen koostunut pääasiassa sekakuorolle sävelletystä tai sovitetusta a cappella-musiikista. Vuosituhannen vaihteen jälkeen mukaan on tullut myös säestyksellisiä teoksia, kuten Bachin ja Buxtehuden kantaatteja. Kuoro on osallistunut Mozartin Requiem- sekä Händelin Messias-oratorioprojekteihin ja esiintynyt Kotkan seudun musiikkiopiston opiskelijoiden kanssa. Kaakon Kamarikuoro toimii yhteistyössä Haminan seurakunnan kanssa osallistumalla messuihin ja muihin tilaisuuksiin.

Kapellimestari Esa Heikkilä on toiminut Lohjan ja Joensuun kaupungin-orkestereiden sekä Sinfoniaorkesteri Vivon taiteellisena johtajana. Hän vierailee säännöllisesti niin kotimaisten kuin ulkomaisten orkesterien johtajana. Heikkilä on myös tehnyt pitkän uran orkesterimuusikkona maamme suurimmissa sinfoniaorkestereissa, omana soittimenaan viulu, ja on toiminut laajasti nuorten muusikkojen kasvattajana muun muassa Lahden ja Oulun ammattikorkeakouluissa sekä nykyään Kotkan seudun musiikkiopistossa.

Leena Arffman on helsinkiläinen sopraano  ja laulunopettaja, joka on valmistunut laulunopettajaksi Tampereen konservatoriosta 1996 ja suorittanut laulunopettajan jatkotutkinnon erinomaisin arvosanoin keväällä 2000. Hän on lisäksi suorittanut pop/jazz-laulun erikoistumisopinnot Metropolia-ammattikorkeakoulussa keväällä 2011. Arffman on toiminut laulunopettajana useissa eri musiikkioppilaitoksissa, viimeksi klassisen ja pop/jazz-laulunopettajan toimessa Kotkan seudun musiikkiopistossa syksystä 2009 alkaen.

Leena Arffman on uransa aikana esiintynyt useissa solistitehtävissä muun muassa Tampereen ja Vaasan Oopperoissa sekä erilaisissa konserteissa kotimaassa ja ulkomailla. Kesästä 2016 lähtien Arffman on opettanut kansainvälisellä musiikkikurssilla Tšekin Turnovissa miehensä Kari Arffmanin ja pianisti Esa Ylösen kanssa.

Oopperalaulaja Tiina Sinkkonen on esiintynyt Suomen Kansallisoopperan ja Savonlinnan oopperajuhlien lisäksi eri puolilla Suomea oopperaproduktioiden alttosolistina. Lisäksi hän on vieraillut Dalhallan oopperajuhlilla Ruotsissa ja Cesarean musiikkijuhlilla Israelissa.  Sinkkosen ooppera-rooleista mainittakoon Pohjalaisten (Madetoja) Kaisa, Muumioopperan (Ilkka Kuusisto) Mamma, Koirien Kalevalan (Jaakko Kuusisto) Louhi, Taikahuilun (Mozart) 3. Nainen, Cavalleria rusticana (Mascagni) Mamma Lucia jne. Savonlinnassa Sinkkonen lauloi mm. oopperatrilogiassa ”Aika ja uni” (Rechberger, Kortekangas, Aho) alttosoolon ja Sotilaan vaimon roolin oopperan kantaesityksessä vuonna 2000. Kansallisoopperan kuoron 2. alttona Sinkkonen lauloi vuosina 1997-2015. Lisäksi hän on esiintynyt monien oratorioiden ja passioiden alttosolistina ja on viime vuosina konsertoinut ympäri Suomea afro-amerikkalaisella ohjelmistolla jazz-kokoonpanon solistina. (tiinasinkkonen.com)

Tenori Jussi Salonen on esiintynyt kirkkomusiikkiteosten solistina ympäri Suomen ja erityisesti kiitosta on kerännyt hänen  ilmaisuvoimainen evankelistansa Bachin passioissa. Hän on myös kokenut ensemblelaulaja ammattikuoroissa ja vanhan musiikin yhtyeissä Keski-Euroopassa. Oopperarooleja hän on laulanut mm. Suomen Kansallisoopperassa ja Åbo Svenska Teaterissa. Hän on valmistunut kirkkomuusikoksi ja oopperalaulajaksi Sibelius-Akatemiasta ja opiskellut laulua myös Montrealissa, McGill-yliopistossa sekä yksityisesti Berliinissä. Lohjan viimeisessä tenorikilpailussa 2009 hän saavutti kolmannen sijan. Laulutöiden lisäksi hän on hoitanut Vantaan Korson seurakunnan A-kanttorin virkaa vuodesta 2016.

Kai Huopainen toimii musiikin saralla erityisesti laulutaitelijana sekä kuoron- ja orkesterinjohtajana. Hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa vuosina 1986–94 ja suorittanut musiikin maisterin tutkinnon kirkkomusiikin osastolla 1992 sekä lisäksi laulun A-tutkinnon vuonna 1994. Hän on lisäksi osallistunut useille mestarikursseille sekä opiskellut myös yksityisesti prof. Rudolf Bautzin ja prof. Dorothy Irvingin sekä oopperalaulaja Antti Suhosen johdolla. Hän on esiintynyt solistina useissa oratorioissa ja passioissa, pitänyt omia lied- ja kirkkokonsertteja sekä esiintynyt eri kuorojen ja orkesterien solistina sekä Suomessa että ulkomailla. Hän on esiintynyt myös Sibelius-Akatemian oopperassa sekä Ooppera Skaalan ja Kotkan oopperan tuotannoissa. Vuonna 1998 hän sai II palkinnon Kangasniemen laulukilpailussa. 2018 hänelle myönnettiin director cantus-arvonimi.

Kai Huopainen on toiminut vuodesta 2000 lähtien Haminan seurakunnan johtavana kanttorina ja työskentelee tällä hetkellä Kaakon kamarikuoron lisäksi Kotkan Kantaattikuoron ja Husulan Laulumiesten taiteellisena johtajana. Lisäksi hän on toiminut Haminassa järjestetyn Elokuun illat-musiikkitapahtuman tuottajana vuosina 2002-2018.

Mozart: Requiem

Teoksen tilasi heinäkuussa 1791 kreivi Franz von Walsegg zu Stuppach, joka halusi kunnioittaa sillä vastikään kuolleen vaimonsa muistoa. Kreivin tarkoitus oli esittää teos omana sävellyksenään. Mozart sai teoksesta ennakkopalkkiota 60 dukaattia ja lupauksen lisäpalkkiosta, kun teos valmistuisi. Kesän Mozart oli kiireinen kahden oopperansa Taikahuilun ja La clemenza di Titon kanssa ja säveltäjä palasi teoksen pariin vasta syksyllä palattuaan Wieniin. Marraskuun lopulla säveltäjä sairastui tautiin, jonka lääkäri myöhemmin nimesi sotilaskuumeeksi (vaikka aiheesta on vuosisatojen aikana esitetty lukuisia teorioita). Joulukuun 4. iltapäivänä Mozart tunsi itsensä niin terveeksi, että esitti ystäviensä kanssa osia edelleen keskeneräisestä Requiemistaan. Samana iltana hänen tilansa huononi nopeasti ja hän kuoli 5. joulukuuta, viisi minuuttia yli puolenyön.

Mozartin kuollessa Requiem oli edelleen keskeneräinen ja säveltäjän vaimo Constanze antoi teoksen viimeistelyn Joseph Eyblerille, joka kuitenkin pian luopui tehtävästä ja käsikirjoitus päätyi Mozartin entisen oppilaan Franz Xavier Süssmayrin käsiin, joka lopulta vei teoksen päätökseen. Süssmayr orkestroi teokseen Kyriestä eteenpäin, saattoi Sequentia-osan eli Dies Iraen Lacrimosan-jakson loppuun 22 uudella tahdilla ja sävelsi sielunmessun puuttuvat osat eli Sanctuksen, Benedictuksen ja Agnus Dein. Viimeiseen osaan, Communioniin, hän uudelleenkäytti teoksen alusta kahta Mozartin säveltämää osaa. Süssmayr sekä Mozartin vaimo sanoivat tämän tapahtuneen Mozartin ohjeiden mukaan. Monet ovat kuitenkin epäilleet, että Mozart ei olisi oikeasti halunnut käyttää toistoa teoksessa. Kreivi Walsegg-Stuppach esitti Requiemin omana sävellyksenään kuolleen vaimonsa kunniaksi 14. joulukuuta 1793. (teosesittely Wikipedia 23.9.)

 

Ma 6.11. klo 18 Laulajien Bach-ilta: Pohjois-Kymen musiikkiopiston laulajat esiintyvät

Pohjois-Kymen musiikkiopiston laulunopiskelijat ja opettajien kamariorkesteri

Konsertissa kuullaan Pohjois-Kymen musiikkiopiston (PKMO:n) laulunopiskelijoita ja PKMO:n opettajista koostuvaa kvartettia kera cembalon. He esittävät kauneimpia barokkiaarioita Bachin kirkkomusiikkiteoksista. Aarioiden lisäksi konsertissa kuullaan myös laulajien yhteisiä kuoro-osuuksia, Suzuki-laulun opiskelijoiden kuoroa sekä orkesterin soolonumeroita.

jousikvartetin sekä cembalon säestyksellä J.S Bachin kauneimpia barokkiaarioita (mm. Johannes-, Matteus-passio, Jouluoratorio…) Kuusankosken kirkon upeassa akustiikassa.

          

Konsertissa jaetaan myös Tapani Rautasuon rahaston musiikkistipendit nuorille musiikin harrastajille ja opiskelijoille. Tässä ohjeet hakemiseen:

Tapani Rautasuon rahaston stipendit haettavana vapaamuotoisella hakemuksella pe 27.10. saakka. Hakemukset lähetetään sähköpostitse osoitteeseen ville.perkkio@evl.fi.

Voit hakea stipendiä jotain musiikkiin liittyvää investointia varten (esim. soittimen osto, musiikkileiri ym.) tai sitten vain yleisesti musiikkiopintoja varten. Etusijalla ovat kuusankoskelaiset musiikinopiskelijat. Stipendiä ei myönnetä peräkkäisinä vuosina.

Vapaassa hakemuksessa on hyvä kertoa ainakin seuraavat asiat:
- mihin haet stipendiä
- kuinka kauan olet soittanut/ laulanut ja mitä soitinta
- oletko suorittanut jonkun musiikkiopiston tutkinnon
- oletko ollut mukana Kuusankosken seurakunnan musiikkitoiminnassa
- oma ikä (syntymäaika), osoite ja sähköpostiosoite

 

Ti 7.11. klo 18 Saksofonin suuria tunnelmia

Esa Pietilä, saksofoni. Improvisaatioita ari aikakausien musiikista.

Esa Pietilän moniulotteinen ilmaisu ja omintakeinen tyyli liikkuu monilla musiikin genrealueilla ja sekoittelee niitä hyvin luovasti. Rohkeana improvisoijana ja musiikillisena visionäärinä tunnettu Pietilä esittää täysin improvisoituja soolosaksofonikonsertteja, esiintyy oman jazz-yhtyeensä Liberty Shipin kera ja konsertoi solistina orkesterin tai muun laajemman ensamblen kanssa. Hän myös esiintyy eri duo-kokoonpanoissa ja projekteissa eri nykymusiikkikokoonpanojen ja kamarimuusikoiden kanssa.

Pietilä on kantaesittänyt orkesterin solistina mm. oman konserttonsa Graffiti Play Avanti! Kamariorkesterin kanssa, johtajanaan Esa-Pekka Salonen, Kalevi Ahon tenorisaksofonikonserton, Pori Sinfoniettan (joht. Jan Söderblom) ja Lappeenrannan kaupunginorkesterin kanssa (joht. Tibor Bogányi), SE ensamblen kanssa, Eero Hämeenniemen saksofonikonserton, johtajanaan Santtu-Matias Rouvali, sekä Zagros ensamblen kanssa oman teoksensa Asterion.

Säveltäjänä Esa Pietilä on kirjoittanut musiikkia moninaisille omille projekteilleen sekä teoksia sooloteoksista aina laajamuotoisiin sävellyksiin saakka. Laajempia teoksia orkesterille ym. häneltä ovat tilanneet kantaesitettäväksi mm. kamariorkesteri Avanti!, Zagros ensamble, UMO Jazz Orchestra ja YLE:n eri musiikkituotannot.

Pietilän ilmaisuun kuuluu sujuva liikkuminen erilaisten musiikkityylien synteeseissä yli genrerajojen jazzista nykymusiikkiin. Hän on saanut useita tunnustuksia kansainvälisesti. Kotimaassa hänen toimintaansa ovat tukeneet useat kulttuurisäätiöt apurahatunnustuksin. Syksyllä 2016 Suomen Jazzliitto myönsi Pietilälle Yrjö-Palkinnon, jolla sen saaja nimetään Vuoden Jazzmuusikoksi ja urallaan ansioituneeksi taiteilijaksi.

    

 

 

 

 

Ke 8.11. klo 18 Lauluyhtye Taivaanrannan Valolokki - Virsiä ra(i)kkaudella

Maria Kujanpää, laulu, saksofoni, piano, perkussiot (kirkkomuusikko, teatterimuusikko)

Tuiki Järvensivu, laulu, viulu, barokkiviulu, mandoliini (laulupedagogi, viulisti)

Henna Nieminen, laulu, piano, perkussiot (kirkkomuusikko, gospelmuusikko-evankelista)Kolme vahvaa naista

kolme vahvaa ääntä

yksi yhteinen inspiraatio

yksi yhteinen Luoja

Taivaanrannan Valolokki on virsiä ra(i)kkaudella toteuttava trio, joita yhdistää ystävyys, ammattimuusikkous ja usko. Trion näky on tarjota ihmisille sekä helposti lähestyttävää, yhdessä laulamaan innostavaa virrenveisuuta että taiteellisesti inspiroivaa tulkintaa musiikillisesti ja hengellisesti loputtoman rikkaista, rakkaista virsistä. Yhtyeen musiikki nojaa kolmen erilaisen äänen yhteiseen sointiin ja harmoniaan, erilaisuuden tarjoilemiin särmiin ja väreihin. Laulu saa toisinaan väriä soitin repertuaarista, välillä säestyksettä, a cappella.

Kirkkomusiikkiviikon konsertissa teemana on Luojan ja luodun suhde. Konsertissa pääsee kuulemaan raikkaita sovituksia tutuista sekä uudemmistakin virsistä ja toivottavasti innostumaan yhteisestä virrenveisuusta! Konsertti etenee sanajumalanpalveluksen mukaisesti ja Taivaanrannan Valolokin omien virsisovituksien lisäksi mukana on jokaisen yhtyeen jäsenen sävellys.

 

To 9.11. klo 18 Verdin Requiem - neljä solistia ja urut

Anu Hälvä, sopraano; Anne Korpelainen, mezzosopraano; Heikki Hattunen, tenori; Ville Perkkiö, basso ja Ilpo Laspas, urut

Konsertissa kuullaan kaunis Verdin Requiem suuren kuoron ja orkesterin sijaan neljälle solistille ja Kuusankosken kirkon mahtaville uruille sovitettuna. 

Sopraano Anu Hälvä on diplomilaulaja, teatteriohjaaja ja näyttelijä. Hän on koulutukseltaan sekä musiikin että filosofian maisteri. Anu aloitti musiikkiopintonsa pianonsoitolla, mutta vaihtoi sittemmin pääaineekseen laulun. Hän suoritti ensin laulunopettajan tutkinnon Helsingin Konservatoriossa ja opiskeli sen jälkeen Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksessa Anita Välkin oppilaana. Hän valmistui oopperalaulajaksi 1996, musiikin maisteriksi 2000 ja laulun diplomiopettajaksi 2002 erinomaisin arvosanoin. Anu on ainoa suomalainen laulaja, joka on sekä esittänyt että ohjannut kaikkia musiikkiteatterin eri tyylilajeja. Rooleihin lukeutuvat mm. Taika-ampujan Agathe, Lepakon Rosalinde, Figaron Häiden Kreivitär Almaviva, Kálmánin Kreivitär Mariza, Lehárin Hanna Glawari (Iloinen Leski), My Fair Ladyn Eliza, Annie Mestariampuja ja Uuden Iloisen Teatterin revyyt 1994-95 sekä 2005. Näyttelijäntyöstä yleisö on palkinnut Anun Telvis -patsaalla. Teatterissa hän on toiminut pääasiallisesti ohjaajana vuodesta 2007. Laulajana Anu on konsertoinut laajasti eri orkestereiden solistina ja pianistien kanssa, ja pitänyt mm. yli 300 konserttia eri puolilla Suomea. Hän on esiintynyt orkestereiden solistina myös mm. Sveitsissä, Saksassa ja Turkissa..

Altto Anne Korpelainen on opiskellut laulua Pohjois-Kymen musiikkiopistossa, Lahden konservatoriolla, Helsingin ammattikorkeakoulu Metropoliassa ja Wienin musiikkikorkeakoulussa. Hän valmistui musiikkipedagogiksi (AMK) 2010. Anne Korpelainen on laulanut useita oopperarooleja Suomessa ja konsertoinut Suomessa ja Itävallassa. Kaudet 2013-2015 Korpelainen oli kiinnitettynä Salzburgin Landestheaterin oopperaensembleen. Savonlinnan oopperajuhlakuorossa Korpelainen on laulanut vuosina 2004-2008 ja Suomen Kansallisoopperan lisäkuoroon hän on kuulunut syksystä 2008 alkaen. Anne Korpelainen oli yksi finalisteista Kangasniemen laulukilpailuissa vuonna 2012. Korpelainen toimii tällä hetkellä Pohjois-Kymen musiikkiopiston oopperaluokan lehtorina ja on paneutunut myös monien produktioiden tuottamiseen. Aikaisemmalta koulutukseltaan hän on yhteiskuntatieteiden maisteri ja tekee väitöskirjaa Helsingin yliopiston Valtiotieteelliseen tiedekuntaan.

Tenori Heikki Hattunen (heikkihattunen.com) työskenteli aiemmin Tampereen ortodoksisen seurakunnan kanttorina, ja viimeiset kolme vuotta hän on ollut kiinnitettynä oopperalaulajaksi Kansallisoopperaan. Hän on valmistunut kanttoriksi Joensuun yliopistosta (TM 2010) ja laulajaksi Sibelius-Akatemiasta, Helsingissä (MuM 2019). Kangasniemen laulukilpailussa 2016 kolmas palkinto. Hänet on vihitty ortodoksisen kirkon diakoniksi. Yle Areenassa on kuultavissa Tampereella ruotsiksi toimitettu liturgia. Hattunen on esiintynyt solistina ja evankelistana niin läntisissä kuin ortodoksisissa kirkkomusiikkiteoksissa, joita ovat säveltäneet hänen ikätoveriensa lisäksi mm. J.S.Bach, Händel, Mozart, Mendelssohn ja Rossini, sekä Rahmaninov, Tšesnokov ja Moody. Hän on esiintynyt mm. Radion sinfoniaorkesterin, Tapiola Sinfoniettan, Suomalaisen barokkiorkesterin, Tampere Filharmonian, Kuopion ja Joensuun kaupunginorkesterien, Helsingin Poliisisoittokunnan, Cantores minoreksen ja Pirkanpoikien solistina. Hattusen oopperarooleja ovat mm. Nemorino (Donizetti: Lemmenjuoma), Lenski (Tšaikovski: Jevgeni Onegin), Tito (Mozart: Tiituksen lempeys) ja Ensimmäinen mies (Kokkonen: Viimeiset kiusaukset), sekä roolit Kansallisoopperan kantaesityksisissä Jää ja Pikaparantola. Kesällä 2023 hän debytoi Savonlinnan oopperajuhlilla Taikahuilun Monostatoksena.

Baritoni Ville Perkkiö on opiskellut kirkkomusiikkia Sibelius-Akatemiassa ja valmistunut sieltä syventymiskohteenaan laulu vuonna 2016. Laulua hänelle ovat opettaneet mm. Annastiina Tahkola, Hannu Niemelä ja Taru Sippola. Ville Perkkiö on laulanut Herastuomarin roolin Pohjois-Kymen musiikkiopiston esittämässä Pohjalaisia-oopperassa 2019.  Perkkiö toimii Kuusankosken seurakunnan kanttorina.

Ilpo Laspas valmistui musiikin tohtoriksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta 2016. Tohtoriopintojensa aikana hän opiskeli erityisesti Berliinissä opettajinaan professorit Paolo Crivellaro ja Leo van Doeselaar (urut) sekä Mitzi Meyerson (cembalo). Suomen Kulttuurirahasto tuki hänen tohtoriopintojaan ja taiteellista työskentelyään sekä yksi- että kolmivuotisella apurahalla. Laspas on menestynyt useissa kilpailuissa (mm. toinen palkinto sekä yleisöpalkinto kansainvälisessä Johann Sebastian Bach -cembalokilpailussa Leipzigissa 2006 ja toinen palkinto samaisen kilpailun urkusarjassa 2008). Laspas on valittu Vantaan Barokin 2006, Pori Organin 2009, Turun tuomiokirkon 2009 ja Lahden Kansainvälisen Urkuviikon 2010 vuoden nuoreksi taiteilijaksi. Laspas on saanut Pro Musica Säätiön stipendin 2014. Laspas on levyttänyt Aimo Känkäsen urkumusiikkia 2015 ja harmonikkataiteilija Markku Lepistön kanssa historiallista 1800-luvun harmonikkaohjelmistoa piano- ja cembalosäestyksellä 2021. Laspas konsertoi ahkerasti solistina ja kamarimuusikkona Suomessa ja ulkomailla. Viimeaikaisia suurimpia projekteja on ollut Wagnerin Parsifal-, Nibelungin sormus- ja Tristan ja Isolde -oopperoiden kaikkien orkesteriosuuksien sovitukset uruille ja konserttiversioiden esitykset laulajien ja toisinaan muutaman soittajan kanssa Eurajoki Bel Canto -festivaaleilla. Parsifal esitettiin 2020 ja neliosainen Nibelungin sormus 2021 ja 2022. Tristan ja Isolde esitettiin keväällä 2023 myös Helsingissä. Laspas toimi urkurina myös Teatro Productions Oy:n tuottamassa Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset -oopperassa, joka esitettiin dramatisoituna näyttämöversiona pianon, urkujen ja lyömäsoitinten säestyksellä Joensuun kirkossa ja Nilsiän Aholansaaressa 2022.

            

 

Pe 10.11. klo 18 Hale Heikkilä: ImproFlow

Hale Heikkilä, moni-instrumentalisti ja laulaja

"Intuitiivisesti syntyvät äänimaisemat ja musiikki johdattavat ainutlaatuisen hetken kokemukseen. Ota tyyny ja torkkupeitto mukaan ja tule kokemaan konsertti uudella tavalla.

Olen monipuolisen klassisen taustan omaava improvisointiin ja intuitiiviseen luomiseen hurahtanut musiikin moniosaaja. Rakastan liikkua luonnonäänien, erilaisten kulttuuriperinteiden, aikakausien ja tapojen välillä unohtamatta elektronisen musiikintuottamisen alati aukenevia mahdollisuuksia. Luon musiikkia ja tuotan ääntä intuitiivisesti niin laulaen, soittaen selloa, kosketin- ja rytmisoittimia. Luonto on erityisen tärkeä minulle. Se on inspiraationi lähde, rauhoittumisen ja hiljentymisen paikka. Se on kirkkoni. Se soi tavalla tai toisella kaikessa musiikissani. Musiikin sointiväreissä voit kuulla sielukkaita ikiaikaisia rytmiikoita ja mukaansatempaavia jatkumoita, monikerroksellisia kudelmia ja jylhää elämän kiitoslaulua unohtamatta laajojen Lapin maisemien kaikujen läsnäoloa."

 

La 11.11. klo 18 Kymenlaakson kirkkomusiikkipiirin Yhdessä-juhlakonsertti

Kymenlaakson kirkkomusiikkipiirin kuorot ja lauluryhmät

Lauantain konsertissa Kymenlaakson kirkkomusiikkipiirin kuorot ja lauluryhmät esiintyvät yhdessä. He esittävät vuoden 2024 Kirkon juhlien lauluja, sekä omaa ohjelmistoa. Mukana on kirkko- ja gospelkuoroja, sekä lapsikuoroja ja mm. Kymenlaakson kanttoreiden kuoro. Ohjelma huipentuu suurkuoron yhteisesityksiin. Tätä suurkuoroa kannattaa tulla ihmettelemään kauempaakin!

 

Su 12.11. klo 18 Canzoni per il mondo - lauluja maailmalle

Marco Lundberg & ML-ensemble

"Olen Marco Lundberg, 45- vuotias tangokuningas vuodelta 2016. Muusikkona minulle mieleistä on esittää eri tyylejä klassisesta poppiin ja musikaaliin sekä jazz- ja swing-musiikkia. Tietenkin myös tango kulkee aina mukana. Tämä tekee työstäni mielenkiintoista ja inspiroivaa. Muusikkona minulle on tärkeää tuoda ihmisille elämyksiä musiikin kautta. Kaikkein parasta on yleisön positiivinen palaute, mikä kannustaa aina omaa tekemistä eteenpäin. Tulevassa konsertissa ohjelma pitää sisällään kansainvälisesti tunnettuja isoja lauluja. Unohtamatta suomalaisia kaikkien tuntemia perinteisiä sävelmiä. Nyt tarjoutui tilaisuus esittää nämä upeat sävelmät samassa konsertissa. Laulut ovat helposti lähestyttäviä, kirkkoon sopivia matalalla kynnyksellä. Lauluja joista kaikki pitävät iästä riippumatta." 

 

 

Ota yhteyttä

Kanttori
Kuusankosken seurakunta Jaalan kappeliseurakunta

Konserttivastaava 2023