Seurakuntavaalit

Seurakuntavaalit järjestetään marraskuussa 2022. Vaalien tunnus on "Uskottu, toivottu, rakastettu".

Vaaleissa äänestetään kirkon ja sen 367 seurakunnan tulevaisuudesta. Asettumalla ehdokkaaksi omassa seurakunnassasi ja äänestämällä voit vaikuttaa. Äänestysoikeus on kaikilla seurakunnan 16 vuotta täyttäneillä jäsenillä.

Aikataulu

Ennakkoäänestys 8.-12.11.2022

Vaalipäivä 20.11.2022

Seurakuntayhtymässä on kahdet vaalit

Seurakuntavaaleissa valitaan kirkkovaltuuston ja seurakuntaneuvoston jäsenet eli luottamushenkilöt. He suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa sekä päättävät monista keskeisistä seurakunnan/seurakuntayhtymän hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista.

Luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi

• seurakunnan kirkollisveroprosentista, talousarvioista ja monista muista talousasioista
  • rakennushankkeista
  • avustuksista
  • monista työntekijävalinnoista ja uusista viroista
  • seurakunnan toiminnan painotuksista
  • seurakunnan tilojen käytöstä.

Luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat päättäjät kirkon ylimpään päättävään elimeen. Kirkolliskokous päättää esimerkiksi kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä ja koko kirkon taloudesta.

Vaikuta seurakuntasi asioihin äänestämällä!

kelpo, hyvä, pyhä. Äänestä sellaisena kuin olet.